نشاسته ذرت چیست؟ 11 کاربرد نشاسته ذرت که نمی دانستید

نشاسته ذرت در سال 1842 توسط توماس کینگزفورد، سرپرست یک کارخانه نشاسته گندم در شهر جرسی، نیوجرسی اختراع شد.

نشاسته ذرت در اصل برای شستشو و سایر کاربردهای صنعتی استفاده می شد. اما در ادامه وارد حوزه آشپزی شد و تحولاتی را وارد این عرصه کرد ولی کاربرد ها مزیت های اصلی این نوع نشاسته چیست؟

نشاسته ذرت چیست؟

نشاسته ذرت نشاسته ای است که از دانه های ذرت استخراج می شود و به صورت پودر ریز آسیاب می شود.

این نوع نشاسته از آندوسپرم دانه ذرت به دست می آید برای توضیح این بخش باید بگویم آندوسپرم بخش عمده ای از هسته دانه است و منبع اصلی انرژی برای نهال می باشد که این قابلیت را دارد تا به یک گیاه جدید تبدیل شود.

از آنجایی که نشاسته ذرت فقط از آندوسپرم تهیه می شود، هیچ پروتئینی ندارد و آن را فاقد گلوتن می کند.(برای کسایی که به گلوتن حساسیت دارن خیلی خوبه)

نشاسته ذرت در مقابل آرد

در حالی که نشاسته ذرت از آندوسپرم هسته ذرت تشکیل شده است، آرد را می توان از هر نوع دانه ای از جمله ذرت تهیه کرد.

آرد همه منظوره از گندم حاوی گلوتن تهیه می شود و به عنوان پایه مواد تشکیل دهنده اکثر محصولات پخته شده استفاده می شود.

هم آرد و هم نشاسته ذرت غذاها را سرخ می کنند، اما نشاسته ذرت به دلیل محتوای نشاسته و جذب رطوبت بالاتر، به ایجاد پوشش ترد برای مرغ سرخ شده و سایر غذاها کمک می کند.

آرد مقدار نشاسته کمتری دارد و همچنین حاوی گلوتن است. آرد و نشاسته ذرت هر دو ترکیبات رایج برای محصولات پخته شده هستند.

عنصر اصلی بسیاری از نان ها، کیک ها و کلوچه های مورد علاقه آرد شما است، در حالی که نشاسته ذرت بیشتر به عنوان یک مکمل برای مواد غذایی ترکیب می شود.

نشاسته ذرت می تواند در بسیاری از دستور العمل ها، از کوکی های ترد و خوشمزه گرفته تا تردترین مرغ های سوخاری شده برای شام، جادو کند.

سعی کنید آن را با آرد همه منظوره ترکیب کنید تا یک آرد کیک خانگی سریع تهیه کرده باشید. نشاسته ذرت همچنین می تواند به عنوان جایگزین تخم مرغ در محصولات پخته شده استفاده شود.

چگونه با نشاسته ذرت آشپزی کنیم

نشاسته ذرت دو برابر آرد، قدرت غلیظ کنندگی دارد. هنگام تهیه سس، سوپ یا دستور پخت خورش که نیاز به آرد دارد، این نسبت را در نظر داشته باشید.

اگر برای غلیظ شدن مایعات داغ از آن استفاده می کنید، ابتدا نشاسته ذرت را با کمی آب مخلوط کنید تا یکدست شود تا دوغاب ایجاد شود.

اگر نشاسته ذرت خشک را مستقیماً به یک ظرف گرم اضافه کنید، توده ایجاد می کند و یکپارچه با هم مخلوط نمی شود. دوغاب را به تدریج در یک مایع داغ هم بزنید تا جا بیفتد.

جایگزین های نشاسته ذرت

برای یافتن یک جایگزین معقول به کابینت ها نگاهی بیندازید و نیازی به تغییر برنامه دستور پخت خود نخواهید داشت. چه چیزی می تواند به عنوان جایگزین کار کند؟

  • نشاسته سیب زمینی
  • آرد برنج
  • آرد تاپیوکا
  • صمغ زانتان

نحوه نگهداری نشاسته ذرت

محصولی مانند نشاسته ذرت در مقادیر کم استفاده می شود، بنابراین نگهداری مناسب برای حفظ ماندگاری محصول مهم است.

بهترین راه برای نگهداری طولانی مدت نشاسته ذرت این است که پس از باز شدن آن را در ظروف دربسته بسته بندی کنید.

اگر پس از استفاده، بسته بندی اصلی این نشاسته محکم بسته شده باشد و در جای خشک و خنک نگهداری شود امکان نگهداری آن وجود دارد. پس این کارها را به درستی انجام دهید تا این ماده مغذی را به راحتی از دست ندهید.

تعدادی کاربرد عملی برای نشاسته ذرت وجود دارد که در خارج از آشپزخانه نیز مفید است. نشاسته ذرت از باز کردن گره‌های سرسخت گرفته تا تسکین آفتاب سوختگی، می‌تواند به طرز شگفت‌انگیزی عملی را در خانه ایجاد کند!

11 کاربرد عملی نشاسته ذرت

در اینجا 11 کاربرد نشاسته ذرت وجود دارد که ممکن است هنوز درباره آنها ندانید!

1. عامل غلیظ کننده

می‌توانید سس‌ها را با کمی نشاسته ذرت غلیظ کنید. مقدار کمی نشاسته ذرت را با مقداری آب مخلوط کنید تا حالت دوغابی پیدا کند، سپس دوغاب را به قابلمه یا ماهیتابه خود اضافه کنید و چند دقیقه هم بزنید تا به سلیقه شما غلیظ شود.

2. املت های پف دار تر

می توانید املت صبحگاهی خود را با کمک نشاسته ذرت بسیار پف دار کنید. به ازای هر تخم مرغ نصف قاشق چایخوری نشاسته ذرت اضافه کنید، سپس قبل از پختن املت خوب هم بزنید.

3. تسکین سوزش پوست

نشاسته ذرت را می توان برای تسکین و آرام کردن تحریکات پوستی مانند آفتاب سوختگی و خارش ناشی از آلرژی استفاده کرد. 3 قاشق غذاخوری نشاسته ذرت را با آب سرد ترکیب کنید تا خمیر غلیظی به دست آید، سپس از یک گاز یا پنبه آن را روی پوست خود بمالید.

اجازه دهید خمیر روی پوست بماند تا خشک شود، سپس آن را با آب گرم بشویید.

4. دئودورانت

نشاسته ذرت به لطف بافت خوب و توانایی عالی در جذب رطوبت، افزودنی شگفت‌آور مفیدی برای دئودورانت خانگی است.

5. گره گشایی

در تلاش برای باز کردن یک گره سرسخت هستید؟ با پاشیدن مقداری نشاسته ذرت روی گره و مالیدن آن با انگشتان، کار را آسان تر کنید. نشاسته ذرت اصطکاک بین الیاف طناب را کاهش می دهد و باعث شل شدن آن می شود و باز کردن آن را بسیار آسان می کند.

6. لاک ناخن مات

فقط با کمی نشاسته ذرت، می توانید با استفاده از لاکی که از قبل در خانه دارید، ناخن های خود را مات کنید! مقدار کمی لاک ناخن را روی یک بشقاب کاغذی کوچک بریزید، مقداری نشاسته ذرت در آن بپاشید و با برس یا چوب دستی مخلوط کنید. فوراً لاک را به ناخن های خود بزنید و بگذارید خشک شود تا ظاهری مات مدرن داشته باشید.

7 شامپو خشک

زمانی که عجله دارید و وقت ندارید موهایتان را بشویید شامپوی خشک بسیار مفید است. می توانید از نشاسته ذرت برای تهیه اسپری شامپو خشک یا پودر شامپو خشک استفاده کنید که هر دوی اینها آسان و موثر هستند!

8. تازه کردن کتاب های کپک زده

بسیاری از مردم آن «بوی کتاب قدیمی» را دنج و آرامش بخش می دانند، اما بسته به سن و شرایطشان، ممکن است پس از مدتی بوی کپک زدگی به مشامشان برسد. با پاشیدن نشاسته ذرت بین صفحات آن بوی کپک زدگی را از بین ببرید. قبل از پاک کردن صفحات، بگذارید این نشاسته یک روز یا بیشتر ابماند.

9. جلای نقره

از نشاسته ذرت برای جلا دادن نقره خود استفاده کنید! نشاسته ذرت را با آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید، سپس یک پارچه مرطوب را به خمیر آغشته کنید و آن را روی اقلام نقره ای بمالید. وقتی خمیر خشک شد، آن را برس بکشید و سپس نقره را با یک پارچه نرم صاف کنید .

10. حمام شیر معطر

خود و پوستتان را با یک حمام شیر آرامش بخش و مرطوب کننده درمان کنید . افزودن نشاسته ذرت به مخلوط به تسکین خشکی و خارش کمک می کند و آن را به یک درمان عالی برای پوست های خشک و زبر تبدیل می کند!

11اصطحکاک را افزایش دهید

دست‌های عرق‌کرده می‌توانند نگه‌داشتن محکم راکت‌های تنیس، چوب گلف و سایر تجهیزات ورزشی را سخت کنند. قبل از استفاده از آن ها، دسته ها را به آرامی با نشاسته ذرت بپاشید تا رطوبت را جذب کنید تا بتوانید چسبندگی بهتری داشته باشید!

سخن پایانی

در این مقاله درباره خواص نشاسته ذرت خواندیم و دانستیم که چه مزایایی دارد.

همچنین در مورد کاربرد های آن نیز مطلع شدیم.

از نشاسته ذرت برای پختن شرینی و کیک نیز استفاده می شود و خیلی می تواند در این زمینه مفید باشند، بعد از اینکه کیک شما شیرینی یا کیک خود را آماده کردید می توانید تاپر ها برای زیبا کردن و خاص کردن کیک تان استفاده نمایید.

برای خرید انواع تاپر در اشکال مختلف ففط کافی است با ما در ارتباط باشید.

شرکت گلدستار پلاس ارائه دهنده تخصصی در زمینه انواع تاپر می باشد که شما عزیزان می توانید با ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *